Algoritmus: postupy, metody nebo sada pravidel, které program používá k tomu, aby simuloval chování/přemýšlení člověka (neuronové sítě) nebo některé přírodní principy (například genetický algoritmus). Tyto algoritmy umožňují zpracovávat informace, učit se z dat, rozpoznávat vzory a rozhodovat podobně jako člověk.
Pokud bychom chtěli, můžeme je opět dělit do několika skupin:
Strojové učení
Učení na základě vzorů a příkladů, takto vypadá kočka, pes, strom.
Hluboké učení
Napodobování neuronových sítí inspirovaných lidským mozkem.
Algoritmy pro zpracování přirozeného jazyka
Algoritmy pro rozpoznávání obrazu
Evoluční algoritmy
Inspirují se přírodními systémy, kde se řešení vylepšuje pomocí mutace a selekce (např. genetické algoritmy)
... a další.
Stejně jako člověk nemůže rozumět úplně všemu, protože se s tím například ještě nesetkal, nebo mu to někdo špatně vysvětlil, nebo mu podal protichůdné data, nebo už nemá kapacitu to pojmout, ... stejně tak může být nedokonalý i algoritmus AI. Tedy že někdo zpackal jeho proces učení, validační nebo testovací fázi. Nebo jeho zdrojový kód - tedy jakým způsobem se učí a pracuje.
Další důležitá fáze je jak pro člověka tak pro algoritmus AI reálný provoz. Člověk ve svém životě dostává denně zpětnou vazbu. Nejjasnější je to například ve škole - tady ten výsledek je správně, tento zvolený postup není správný, v restauraci se chovej takto a podobně. Tím se člověk umí zlepšovat.
Pokud má používaný model možnost hodnocení výstupu, je dobré, ji využívat - tím se bude výstup zlepšovat. Na druhou stranu je patrné, že přesně tímto lze daný model nebo vytvořeného AI asistenta a agenta naučit "nesprávné věci".